Kategoriarkiv: Ayurveda

Kalendarium December och januari

December

  • Tor 16 december 10-12 morgon-meditation med eteriska oljor i adventstid, Sankt Olof
  • Tis 21 december 19-20 Vintersolstånds-yoga, online

Januari

  • 6-8 januari Nyårsretreat på Österlen. Yoga, meditation & Blommande relationer. ”To all my relations” se eventet
  • Mån 10 januari 18.30-20.15 Terminsstart Vinter & vår-yoga, St Olof Medborgarhuset. Se earlybird-erbjundande vid anmälan före jul.
  • Fre 15 januari 9-12 Yoga med familjekonstellationer, St Olof
  • Fre 28 januari 9-12 Yoga med familjekonstellationer, St Olof
  • Lör 29 januari 10-12 Meditation & info kring eteriska oljor, Anderslöv

Februari

  • 11-13 februari: Yoga & kreativitets-retreat med Åsa Nyström och Sofi Aronsson på Österlen

Tips om rengöring och andning samt program mars april yoga, ayurveda, kvinnovilodagar med Åsa

Tips om rengöring och andning samt program mars april yoga, ayurveda, kvinnovilodagar med Åsa – Nyhetsbrevutskick – – https://mailchi.mp/7349ff939f1b/floweryoga-okt-nov-4027850

Gör det ont när knoppar brister, känns det härligt med vår, eller kanske både och?

[….Ur brevet:]

Vad kan vi göra för att må så bra som möjligt och hålla vår balans för vår egen och omgivningens välmående? Här kommer tre förslag:

Andas 

Att andas är ju alltid viktigt, men speciellt under denna tid. 
Vi renar vår kropp till 70% när vi andas med djupa andetag. 
Se artikel nedan!

Rena dig

Se till att du dricker tillräckligt mycket vatten på morgonen och under dagen, gärna 30 ml per kilo kroppsvikt. Kokt vatten, avsvalnat till rumstemperatur eller varmt, beroende på preferens. Ayurveda rekommenderar aldrig kallt vatten eftersom det kan släcka matsmältnings-elden. 
Att någon dag i veckan äta extra lätt, eller bara dricka vatten/annat flytande hälsosamt ger möjlighet för magen att vila, och kroppen kan använda energin till annat än till att smälta mat, som ju är en energi-krävande process. 
Är du kvinna och längtar efter en vilodag mitt i veckan och kan ta dig till Sankt Olof? Då kan du anmäla dig till en vårrenings-ritual. Se nedan. 

Vistas i naturen 

Naturen är ju vår källa till återhämtning. 
De har vi verkligen blivit varse om under det senaste året. Tack och lov, så bor vi i ett land där vi har den möjligheten. Gå ut varje dag och känn kontakten med växter och träd i din närhet. Berör marken med dina händer och påminn dig själv om vilken fin planet du har turen att bo på. Om du har pollen-besvär, vandra vid havet om det finns nära. Där kan de friska vindarna lindra.

Läs mer / Tips om rengöring och andning samt program mars april yoga, ayurveda, kvinnovilodagar med Åsa – Nyhetsbrevutskick – – https://mailchi.mp/7349ff939f1b/floweryoga-okt-nov-4027850

Hösten är här

Hösten är här

Även om en ljuvlig värme dröjer sig kvar i många delar av vårt land, så har vi passerat höstdagjämningen, och kan vara beredda på att temperaturen långsamt sjunker.

Eld-elementet med lite vatten, det som kallas i pitta dosha finns enligt ayurveda kvar under oktober månad. Det syns på de gula och röda löven i naturen. ”På hösten stiger guldet upp”, sa en antroposofisk lärare en gång till mig. Själv älskar jag denna årstid, och mår som bäst i kropp och sinne.

Njutningsfyllt är det att se ljuset, känna daggen och uppleva den vilosamma stämningen, efter intensiva sommar-månader.
Vi kan ibland ha ackumulerat värme i våra kroppar under sommaren, som behöver komma ut. 

Överskotts-värmen lämnar kroppen genom när vi svettas, utövar vissa yoga-positioner, badar bastu och kyler av oss efteråt, eller annan fysisk aktivitet och i djup andning som kan balansera vårt värme/kyl-system.

Om vi får feber på hösten, kan det vara kroppens eget sätt att avlägsna värme. 

Vi önskar dig ljuvliga gyllene dagar med prasslande löv och mogna frukter.

Hälsningar,

Åsa Somesha
och Floweryoga-teamet.

Grundkurser Ayurveda

Steg 1-3, enligt Ayurvedaskolan i Markaryd – Human Health

Unna dig en kurs i hälsa enligt det 5000-åriga läkesystemet ayurveda! Kurserna passar alla som önskar mer fysisk och psykisk balans i livet. Grundkurserna är till för att skapa egen utveckling och hälsa samt förstå grundprinciperna inom ayurveda. De är också start för dig som vill gå vidare och utbilda dig till Ayurvedisk Hälsovägledare. Det möjligt att gå grundkurserna till och med steg tre med Åsa Nyström.

Kurserna innehåll och info om anmälan beskrivs nedan. Aktuella datum  hittas under Kalendarium – Ayurvedakurser – Grundkurser Hör av dig om du är intresserad, så berättar jag mer!

Åsa,
info@floweryoga.nu,
0703338211


Ayurveda for egenvard

Grundutbildning Steg 1 av 10

Kursinnehåll steg 1:

Ayurveda för mer balans i kropp och sinne, ett sätt att lära känna dig själv och må bättre

  • Var sak har sin tid. Hur du kan känna igen och utnyttja dygnstider och årstider, sätta dem i relation till Vata, Pitta och Kapha för att må bättre.
  • Grundlig genomgång av hur du känner igen Vata, Pitta och Kapha. Kännetecken på olika personers tillstånd i balans respektive obalans.
  • Ätandets konst. Måltidsmedvetande, hunger och mättnadssignaler samt tips för att kunna njuta mer av mat och dryck utan att skapa slaggprodukter och överflödskilon.
  • Egenvårdsråd. Enkla och naturliga åtgärder för at förebygga respektive rätta till vanligt förekommande obalanser.

Pris: 2200 kr inkl. moms

Anmälan: Du reserverar din plats genom att swisha till 070-3338211 senast tre veckor innan kursstart. Skriv steg, kursdatum och e-post vid inbetalningen.

Aktuella datum:  Hittas under Kalendarium – Ayurvedakurser – Grundkurser


Grundutbildning Steg 2 av 10

Kursinnehåll steg 2

  • Agni – livsgnistan – förutsättningen för all transformation. Flera former av Agni på olika ställen i kroppen. Tecken på balans och obalans samt åtgärder. Kroppens sju vävnader.
  • Hinder och möjligheter för en sund själ i en sund kropp. Smakernas betydelse och sekvens. Hur de inverkar på Vata, Pitta, Kapha under matsmältningens olika faser.
  • Pulsavläsning och andra metoder för att urskilja ditt hälsotillstånd. Vi går igenom grunderna och övar vid flera tillfällen.
  • De sex stadierna av sjukdomstillstånd. Från tillfälliga obalanser i Vata, Pitta, Kapha till kronisk sjukdom.

Pris: 2200 kr inkl. moms

Anmälan: Du reserverar din plats genom att swisha till 070-3338211 senast tre veckor innan kursstart. Skriv steg, kursdatum och e-post vid inbetalningen.

Aktuella datum:  Hittas under Kalendarium – Ayurvedakurser – Grundkurser


Grundutbildning Ayurveda Steg 3 av 10, enligt Ayurvedaskolan i Markaryd

Kursinnehåll Steg 3

  • Ayurvedisk definition på en frisk person ur fysisk, mental, känslomässig och andlig aspekt.
  • Du får successivt nycklar som öppnar fler dörrar, nu till Vata, Pitta, Kaphas underavdelningar, s k subdoshor, och dess specifika områden och funktioner i kroppen.
  • Subdoshorna lär du dig redan nu avläsa och tolka i din egen puls.
    Du får uppleva ljudvibrationers helande kraft för olika områden inombords.

Pris: 2200 kr inkl. moms

Anmälan: Du reserverar din plats genom att swisha till 070-3338211 senast tre veckor innan kursstart. Skriv steg, kursdatum och e-post vid inbetalningen.

Aktuella datum:  Hittas under Kalendarium – Ayurvedakurser – Grundkurser


 

I många kulturer och traditioner är våren en tid då vi kan må bra av att rena oss efter vintern

Hej kära yoga & ayurveda-entusiast!

Gör det ont när knoppar brister, känns det härligt med vinter-vår eller kanske både och? I många kulturer religioner och traditioner är våren en tid då vi kan må bra av att rena oss efter vintern. Nån vinter har vi inte haft i Sydsverige ännu, men det är ändå en omställning när det gäller ljuset.

Vad kan vi göra för att må så bra som möjligt och hålla vår balans för vår egen och omgivningens välmående?

Tre förslag som kan vara bra användbara under denna årstid.

  1. Andas
  2. Rena dig
  3. Ägna en stund varje dag i naturen

Fortsätt läsa I många kulturer och traditioner är våren en tid då vi kan må bra av att rena oss efter vintern

Ayurveda-semester på Österlen med smak av Indien

Yogasemester med Ayurveda 8-10 på Österlen

Varmt välkommen på detta retreat för andrum, avspänning, återhämtning och livsstilsinspiration i kontakt med naturen och din inre källa, på det vackra Österlen!

Påfyllning med glädje-bejakande vediska rörelser, god indisk vegetarisk mat och visning av vackra kläder som kan befästa den inre blomstringen i det yttre, tillverkade med varsam hand i naturmaterial och kan köpas till bra pris
https://www.facebook.com/honshusetenbitavindien/
Ett utmärkt sätt att hitta goda njutningsfyllda vanor för din vardag därhemma.

Tillsammans njuter vi av gemenskap och enkelhet, denna härliga årstid, då naturen och klimatet är som bäst.

Vi har turen att få tillbringa fina dagar tillsammans med bl a erfarna Kaija Viljanen, en senior inom dans, som utvecklat speciella och ayurvediska rörelser och kocken Manish från Ayurvediskt Center i Malmö, som visar oss hur vi kan skapa mer balans i vår matsmältning genom att krydda på vediskt vis. Dessutom yoga, vilande och varande i vacker natur.

Vi använder oss av verktygen mjuk fysisk aktivitet möjlig för alla att utföra, avspänning med andrum för återhämting, god mat, positivt tänkande & meditation.

Varmt välkommen att vara med!

Se eventet på Facebook eller läs mer  här:

Fortsätt läsa Ayurveda-semester på Österlen med smak av Indien

Ayurvediska hälso- och livstilstips för denna tid

Februari, hoppets, trädknopparnas och det återvändande ljusets månad.
Sakta vaknar växter, djur och även många av oss människor upp efter vinter-vilan.

Det är inte så gott om när-odlade grönsaker, o man inte har sin egen grönkål och annat härligt kvar att njuta av förstås. Att grodda är ett enkel och billigt sätt att få i sig värdefull näring under denna tid. Vi är fortfarande inne i vata-tid enligt ayurveda.

Det betyder att det ännu är kallt och torrt, vilket innebär att vi håller oss i balans fysiskt och psykiskt genom att hålla oss varma och få i oss tillräckligt med vätska, gärna i form att kokt ingefärs-vatten och vata-te. 
Varm mat är att rekommendera. Gärna soppor och grytor.
Groddarna är ett fint komplement, gärna med lite olja på.

Att ge huden skön fukt och näring är också extra viktigt under denna tid. Mognad sesam-olja före dusch eller bad, för att skapa ett skyddande hölje, bli av med slagg-produkter och balanser hormon-systemet är goda rutiner i vardagen under denna tid.
 Ibland kan Februari vara en månad då vi har möjlighet att växa och utvecklas lite extra på vår insida.