Kategoriarkiv: Blogg

Pranayama – om det hälsosamma andetaget

Pranayama – om det hälsosamma andetaget

Andningen är ju som bekant det allra viktigaste i livet. Det första vi gör när vi föds, och det sista vi gör innan vi dör. Betydelsen av ordet pranayama på sanskrit är expandera sin livsenergi. Prana=livsenergi, av vilket syre är en del, men som omfattar mycket mer än så. Ayama, som betyder expansion. (Yama betyder kontroll, men det är inte detta ord som avses här.) 
Teknikerna i pranayama kan hjälpa oss att aktivera vår livsenergi för att behålla vår hälsa, bli friskare om vi är långvarigt eller tillfälligt sjuka, samt att gå bortom våra vanliga förmågor för att höja vår livsenergi ytterligare. 

Pranayama består av fyra komponenter. Inandning, utandning, att hålla andan inne och att hålla andan ute. Det är viktigt att börja med att stärka lungor och nervsystem samt att balansera det praniskta systemet genom att andas in och ut. Detta påverkar flödet i nadis (energibanorna), renar dem och aktiverar dem, vilket leder till fysisk och mental stabilitet. 

  • Börja gärna med att ligga eller sitta och observera din andning utan att ändra på något. 
  • Nästa steg är att  lägga handen på magen och andas så att handen rör sig uppåt när du andas in, och nedåt när du andas ut. 
  • Prova sedan att istället låta bröstkorgen vara ditt fokus, och låta den fyllas och tömmas med luft. 
  • Att sedan inrikta dig på att låta området allra högst upp där nyckelbenen sitter, röra sig upp och ned när du andas, är sista steget innan du försöker dig på de yogiska andetagen, där alla dessa delar medverkar. Andetaget blir nu mycket djupt, och kan kännas en aning överdrivet, men är mycket välgörande. 
  • De yogiska andetagen gör du inte hela dagarna, utan som en övning när du lägger dig ner och fokuserar på detta i 5-15 min. 
  • Börja gärna med en minut, och öka gradvis för att vänja dig.
  • Öva varje dag under 14 dagar och lägg märke till vad som sker.

Åsa

Hösten är här

Hösten är här

Även om en ljuvlig värme dröjer sig kvar i många delar av vårt land, så har vi passerat höstdagjämningen, och kan vara beredda på att temperaturen långsamt sjunker.

Eld-elementet med lite vatten, det som kallas i pitta dosha finns enligt ayurveda kvar under oktober månad. Det syns på de gula och röda löven i naturen. ”På hösten stiger guldet upp”, sa en antroposofisk lärare en gång till mig. Själv älskar jag denna årstid, och mår som bäst i kropp och sinne.

Njutningsfyllt är det att se ljuset, känna daggen och uppleva den vilosamma stämningen, efter intensiva sommar-månader.
Vi kan ibland ha ackumulerat värme i våra kroppar under sommaren, som behöver komma ut. 

Överskotts-värmen lämnar kroppen genom när vi svettas, utövar vissa yoga-positioner, badar bastu och kyler av oss efteråt, eller annan fysisk aktivitet och i djup andning som kan balansera vårt värme/kyl-system.

Om vi får feber på hösten, kan det vara kroppens eget sätt att avlägsna värme. 

Vi önskar dig ljuvliga gyllene dagar med prasslande löv och mogna frukter.

Hälsningar,

Åsa Somesha
och Floweryoga-teamet.

Hur du kan rena dig inför årstiden.

Hej i härliga sensommar-månad, du höst-hallonens, gullrisets och det uppvärmda havets tid!

Hoppas att du har haft sköna dagar nära naturen och njutit riktigt ordentligt. Själva har vi förankrat oss lite djupare i naturens element, det egna yoga-utövandet, och varandet.

Att förbereda sig för årstidsförändringen är en bra idé nu. Att i det yttre och inre släppa det som inte längre behövs. Ama (=slaggprodukter på sanskrit). Det kan vara tankemönster som inte längre gagnar oss, slagg i vår kropp och saker i vårt hem, som vi inte längre använder. Saker som nån annan kan ha glädje av, eller som behöver tas om hand.

Samma sak gäller vår kropp. I ayurveda talar man om att ama samlas på olika platser i vår kropp beroende på individuell konstitution. De kan ge oss en känsla av tröghet, värk, skapa inflammation och ställa till mycket problem på sikt.

Att rena oss inför årstidsförändringen har vi människor gjort sen urminnes tider. 

Själv rensar jag bland saker för att skapa mer plats för nuet i mitt hem, gör en kur med gullris-te för att rensa kroppen med denna fina örts egenskaper att tvätta bl a njurarna.

Gullris heter solidago på latin. Det betyder ”jag helar mig”. Denna ört finns flera besläktade varianter. De gula plymerna som pryder trädgården just nu är det kanadensiska gullriset, som kom till Sverige nån gång på 1600-talet. Solidago Kanadensis.

  • Fyra teskedar färsk ört till en kopp kokande vatten. Låt dra i 5 minuter
  • Drick tre koppar per dag i 10 dagar som en renings-kur.

Vad gör du för att förbereda dig för årstids-skiftningen?

Allt det bästa önskar jag dig, och hoppas att vi ses.

Bästa hälsningar,

Åsa Somesha

Den visa kvinnans ålder

Hej kära nyhetsbrevs-läsare, yoga, ayurvda och hälso-entusiast!

Sköna augusti har redan varit här ett tag, med björnbär och annan njutning.
Ett behagligt lugn infinner sig, när den största ruschen är över.


bild – i går vid Forsemölla

Många av turisterna har gett sig av från Österlen. Hade förmånen att tillbringa morgonstunden på stranden idag, med yoga, sol, promenad och bad i 20-gradigt vatten.

Den visa kvinnans ålder
På promenaden var jag medveten om hur skönt det är att spreta med tårna i sanden, att kroppen har åldrats en smula, och att det känns skönt att vara en gråhårig mormor.
En känsla av att bry mig mindre om vad andra tycker om mig, både när det gäller utseende och beteende. Väldigt befriande att träda in i den visa kvinnans ålder, även om det gäller att vara mer vaksam och ibland hålla ett lite lägre tempo ibland, speciellt när det gäller att resa omkring mycket. Att stanna upp och öva på varandet här och nu känns behagligt och balanserande.

Ser fram emot två nya samarbeten i Malmö denna höst på Holistic Mama och Ayurvediskt center i Malmö. Floweryoga för den mogna kvinnan är en av de kurser som jag erbjuder i Malmö i höst på onsdagsförmiddagar och torsdagskvällar.

Se hela nyhetsbrevet – Förlängd sommaryoga, mediyoga samt höst-program i Sankt Olof och Malmö – https://mailchi.mp/smilingmountain/4q86t5ppkw-3379921

Ayurvediska hälso- och livstilstips för denna tid

Februari, hoppets, trädknopparnas och det återvändande ljusets månad.
Sakta vaknar växter, djur och även många av oss människor upp efter vinter-vilan.

Det är inte så gott om när-odlade grönsaker, o man inte har sin egen grönkål och annat härligt kvar att njuta av förstås. Att grodda är ett enkel och billigt sätt att få i sig värdefull näring under denna tid. Vi är fortfarande inne i vata-tid enligt ayurveda.

Det betyder att det ännu är kallt och torrt, vilket innebär att vi håller oss i balans fysiskt och psykiskt genom att hålla oss varma och få i oss tillräckligt med vätska, gärna i form att kokt ingefärs-vatten och vata-te. 
Varm mat är att rekommendera. Gärna soppor och grytor.
Groddarna är ett fint komplement, gärna med lite olja på.

Att ge huden skön fukt och näring är också extra viktigt under denna tid. Mognad sesam-olja före dusch eller bad, för att skapa ett skyddande hölje, bli av med slagg-produkter och balanser hormon-systemet är goda rutiner i vardagen under denna tid.
 Ibland kan Februari vara en månad då vi har möjlighet att växa och utvecklas lite extra på vår insida.

Mediyoga

I förra veckan blev jag klar med grundutbildningen i mediyoga. Mediyoga är en yogaform som kan utföras på yogamattan eller sittande på stol. Övningarna har sitt ursprung i kundaliniyoga, men har anpassats och gjorts om för att vara mer terapeutiska. Mycket forskning på denna yoga har bedrivits i Sverige de senaste åren. Mediyogan används på mer än 230 vårdinrättningar i vårt land och är bl a obligatorisk vid hjärt-rehabilitering på Danderyds sjukhus. Mediyoga är väldigt specifik i sitt utförande och kan hjälpa vid en mängd fysiska och psykiska obalanser. Det känns roligt att ha genomgått utbildningen, som var över förväntan. Det blir tre eftermiddagspass mediyoga under mellandagsyogan.

Lite om mina resor, hemkomsten, tankar och landningstips

Åsa har kommit tillbaka och skriver:

Hej kära yogis och ayurveda-entusiaster!

  

Kom just hem från en mängd resor. Kerala-resa där jag höll kurs för en grupp härliga kvinnor. Vi masserades på ayurvediskt vis under sju dagar, diskuterade ayurveda, mediterade och praktiserade yoga nära vackra stränder och böljande hav.  Fortsätt läsa Lite om mina resor, hemkomsten, tankar och landningstips