Kategoriarkiv: Pranayama

Pranayama – om det hälsosamma andetaget

Pranayama – om det hälsosamma andetaget

Andningen är ju som bekant det allra viktigaste i livet. Det första vi gör när vi föds, och det sista vi gör innan vi dör. Betydelsen av ordet pranayama på sanskrit är expandera sin livsenergi. Prana=livsenergi, av vilket syre är en del, men som omfattar mycket mer än så. Ayama, som betyder expansion. (Yama betyder kontroll, men det är inte detta ord som avses här.) 
Teknikerna i pranayama kan hjälpa oss att aktivera vår livsenergi för att behålla vår hälsa, bli friskare om vi är långvarigt eller tillfälligt sjuka, samt att gå bortom våra vanliga förmågor för att höja vår livsenergi ytterligare. 

Pranayama består av fyra komponenter. Inandning, utandning, att hålla andan inne och att hålla andan ute. Det är viktigt att börja med att stärka lungor och nervsystem samt att balansera det praniskta systemet genom att andas in och ut. Detta påverkar flödet i nadis (energibanorna), renar dem och aktiverar dem, vilket leder till fysisk och mental stabilitet. 

  • Börja gärna med att ligga eller sitta och observera din andning utan att ändra på något. 
  • Nästa steg är att  lägga handen på magen och andas så att handen rör sig uppåt när du andas in, och nedåt när du andas ut. 
  • Prova sedan att istället låta bröstkorgen vara ditt fokus, och låta den fyllas och tömmas med luft. 
  • Att sedan inrikta dig på att låta området allra högst upp där nyckelbenen sitter, röra sig upp och ned när du andas, är sista steget innan du försöker dig på de yogiska andetagen, där alla dessa delar medverkar. Andetaget blir nu mycket djupt, och kan kännas en aning överdrivet, men är mycket välgörande. 
  • De yogiska andetagen gör du inte hela dagarna, utan som en övning när du lägger dig ner och fokuserar på detta i 5-15 min. 
  • Börja gärna med en minut, och öka gradvis för att vänja dig.
  • Öva varje dag under 14 dagar och lägg märke till vad som sker.

Åsa

Tips om rengöring och andning samt program mars april yoga, ayurveda, kvinnovilodagar med Åsa

Tips om rengöring och andning samt program mars april yoga, ayurveda, kvinnovilodagar med Åsa – Nyhetsbrevutskick – – https://mailchi.mp/7349ff939f1b/floweryoga-okt-nov-4027850

Gör det ont när knoppar brister, känns det härligt med vår, eller kanske både och?

[….Ur brevet:]

Vad kan vi göra för att må så bra som möjligt och hålla vår balans för vår egen och omgivningens välmående? Här kommer tre förslag:

Andas 

Att andas är ju alltid viktigt, men speciellt under denna tid. 
Vi renar vår kropp till 70% när vi andas med djupa andetag. 
Se artikel nedan!

Rena dig

Se till att du dricker tillräckligt mycket vatten på morgonen och under dagen, gärna 30 ml per kilo kroppsvikt. Kokt vatten, avsvalnat till rumstemperatur eller varmt, beroende på preferens. Ayurveda rekommenderar aldrig kallt vatten eftersom det kan släcka matsmältnings-elden. 
Att någon dag i veckan äta extra lätt, eller bara dricka vatten/annat flytande hälsosamt ger möjlighet för magen att vila, och kroppen kan använda energin till annat än till att smälta mat, som ju är en energi-krävande process. 
Är du kvinna och längtar efter en vilodag mitt i veckan och kan ta dig till Sankt Olof? Då kan du anmäla dig till en vårrenings-ritual. Se nedan. 

Vistas i naturen 

Naturen är ju vår källa till återhämtning. 
De har vi verkligen blivit varse om under det senaste året. Tack och lov, så bor vi i ett land där vi har den möjligheten. Gå ut varje dag och känn kontakten med växter och träd i din närhet. Berör marken med dina händer och påminn dig själv om vilken fin planet du har turen att bo på. Om du har pollen-besvär, vandra vid havet om det finns nära. Där kan de friska vindarna lindra.

Läs mer / Tips om rengöring och andning samt program mars april yoga, ayurveda, kvinnovilodagar med Åsa – Nyhetsbrevutskick – – https://mailchi.mp/7349ff939f1b/floweryoga-okt-nov-4027850

Pranayama – om det hälsosamma andetaget

Andningen är ju som bekant det allra viktigaste i livet. Det första vi gör när vi föds, och det sista vi gör innan vi dör. Betydelsen av ordet pranayama på sanskrit är expandera sin livsenergi. Prana=livsenergi, av vilket syre är en del, men so omfattar mycket mer än så. (Yama betyder kontroll, men det är inte detta ord som avses här, utan ayama, som betyder expansion.)

Teknikerna i pranayama kan hjälpa oss att aktivera vår livsenergi för att behålla vår hälsa, bli friskare om vi är långvarigt eller tillfälligt sjuka samt gå bortom våra vanliga förmågor för att höja vår livsenergi, utöver det vi redan har uppnått.

Fortsätt läsa Pranayama – om det hälsosamma andetaget