Kategoriarkiv: Yoga

Pranayama – om det hälsosamma andetaget

Pranayama – om det hälsosamma andetaget

Andningen är ju som bekant det allra viktigaste i livet. Det första vi gör när vi föds, och det sista vi gör innan vi dör. Betydelsen av ordet pranayama på sanskrit är expandera sin livsenergi. Prana=livsenergi, av vilket syre är en del, men som omfattar mycket mer än så. Ayama, som betyder expansion. (Yama betyder kontroll, men det är inte detta ord som avses här.) 
Teknikerna i pranayama kan hjälpa oss att aktivera vår livsenergi för att behålla vår hälsa, bli friskare om vi är långvarigt eller tillfälligt sjuka, samt att gå bortom våra vanliga förmågor för att höja vår livsenergi ytterligare. 

Pranayama består av fyra komponenter. Inandning, utandning, att hålla andan inne och att hålla andan ute. Det är viktigt att börja med att stärka lungor och nervsystem samt att balansera det praniskta systemet genom att andas in och ut. Detta påverkar flödet i nadis (energibanorna), renar dem och aktiverar dem, vilket leder till fysisk och mental stabilitet. 

  • Börja gärna med att ligga eller sitta och observera din andning utan att ändra på något. 
  • Nästa steg är att  lägga handen på magen och andas så att handen rör sig uppåt när du andas in, och nedåt när du andas ut. 
  • Prova sedan att istället låta bröstkorgen vara ditt fokus, och låta den fyllas och tömmas med luft. 
  • Att sedan inrikta dig på att låta området allra högst upp där nyckelbenen sitter, röra sig upp och ned när du andas, är sista steget innan du försöker dig på de yogiska andetagen, där alla dessa delar medverkar. Andetaget blir nu mycket djupt, och kan kännas en aning överdrivet, men är mycket välgörande. 
  • De yogiska andetagen gör du inte hela dagarna, utan som en övning när du lägger dig ner och fokuserar på detta i 5-15 min. 
  • Börja gärna med en minut, och öka gradvis för att vänja dig.
  • Öva varje dag under 14 dagar och lägg märke till vad som sker.

Åsa

Tips om rengöring och andning samt program mars april yoga, ayurveda, kvinnovilodagar med Åsa

Tips om rengöring och andning samt program mars april yoga, ayurveda, kvinnovilodagar med Åsa – Nyhetsbrevutskick – – https://mailchi.mp/7349ff939f1b/floweryoga-okt-nov-4027850

Gör det ont när knoppar brister, känns det härligt med vår, eller kanske både och?

[….Ur brevet:]

Vad kan vi göra för att må så bra som möjligt och hålla vår balans för vår egen och omgivningens välmående? Här kommer tre förslag:

Andas 

Att andas är ju alltid viktigt, men speciellt under denna tid. 
Vi renar vår kropp till 70% när vi andas med djupa andetag. 
Se artikel nedan!

Rena dig

Se till att du dricker tillräckligt mycket vatten på morgonen och under dagen, gärna 30 ml per kilo kroppsvikt. Kokt vatten, avsvalnat till rumstemperatur eller varmt, beroende på preferens. Ayurveda rekommenderar aldrig kallt vatten eftersom det kan släcka matsmältnings-elden. 
Att någon dag i veckan äta extra lätt, eller bara dricka vatten/annat flytande hälsosamt ger möjlighet för magen att vila, och kroppen kan använda energin till annat än till att smälta mat, som ju är en energi-krävande process. 
Är du kvinna och längtar efter en vilodag mitt i veckan och kan ta dig till Sankt Olof? Då kan du anmäla dig till en vårrenings-ritual. Se nedan. 

Vistas i naturen 

Naturen är ju vår källa till återhämtning. 
De har vi verkligen blivit varse om under det senaste året. Tack och lov, så bor vi i ett land där vi har den möjligheten. Gå ut varje dag och känn kontakten med växter och träd i din närhet. Berör marken med dina händer och påminn dig själv om vilken fin planet du har turen att bo på. Om du har pollen-besvär, vandra vid havet om det finns nära. Där kan de friska vindarna lindra.

Läs mer / Tips om rengöring och andning samt program mars april yoga, ayurveda, kvinnovilodagar med Åsa – Nyhetsbrevutskick – – https://mailchi.mp/7349ff939f1b/floweryoga-okt-nov-4027850

Sommaryoga i Sankt Olof

Floweryoga i trädgården

Söndagar kl 11.00 & tisdagar kl 9.00

Yoga-stretch & avspänning i vatten
Onsdagar kl 19-20 den 8/7 & 5/8

Mediyoga live online

Torsdagar kl 10-11 den 9/7, 16/7, 23/7 & 30/7

Alla kan delta i dessa pass. Vi yogar med corona-avstånd. Medtag egen matta/liggunderlag. Vid kyla/regn är vi inomhus i Sankt Olofs Medborgarhus.

Boka på info@floweryoga.nu

Varmt välkommen!

Pranayama – om det hälsosamma andetaget

Andningen är ju som bekant det allra viktigaste i livet. Det första vi gör när vi föds, och det sista vi gör innan vi dör. Betydelsen av ordet pranayama på sanskrit är expandera sin livsenergi. Prana=livsenergi, av vilket syre är en del, men so omfattar mycket mer än så. (Yama betyder kontroll, men det är inte detta ord som avses här, utan ayama, som betyder expansion.)

Teknikerna i pranayama kan hjälpa oss att aktivera vår livsenergi för att behålla vår hälsa, bli friskare om vi är långvarigt eller tillfälligt sjuka samt gå bortom våra vanliga förmågor för att höja vår livsenergi, utöver det vi redan har uppnått.

Fortsätt läsa Pranayama – om det hälsosamma andetaget

Natur-yoga med forntidsfrukost vid Kiviksgraven – 8/7, 15/7, 22/7 & 29/7 kl 8.45-10.00

Kiviksgraven

Varmt välkommen att delta i morgonyoga på vacker plats i naturen, till ljudet av en porlande bäck. Med mjuka rörelser som alla kan delta i, kontaktar vi ursprungs-människan inom oss. Vi öppnar alla våra sinnen och får möjlighet att känna vittringen av forntidsgröten som puttrar över elden . Efter rörelse-passet äter tillsammans vid elden, som människor har gjort sedan urminnes tider.

Plats: Kungagraven i Kivik (hemsida och hitta ditt) 

Tid: Måndagar den 8/7, 15/7, 22/7 & 29/7 kl 8.45-10.00. Kostnad 200 kr inklusive frukost. Anmälan senast kl 19 kvällen innan. Du anmäler dig genom att swisha avgiften på 0703338211. Skriv ditt namn och datum för passet. Yogalärare: Åsa Nyström Floweryoga.

Yogaformer under sommaren

Vad är natur-yoga?  Yoga på vacker plats i naturen, till exempel till ljudet av en porlande bäck. Med mjuka rörelser som alla kan delta i, kontaktar vi ursprungs-människan inom oss.

Vad är mediyoga? Yogaformen som är forskad på. Mycket bra vid stress och som rehabilitering. Kan utövas sittande på golvet alt på en stol. Läs mer.

Vad är Sivananda-yoga? En klassisk hatha yoga-form med en fast ordning av yogaställningar som utövas i ett något snabbare tempo, för att väcka kroppen till liv på morgonen..

Vad är yin-yoga? Statiska rörelser som hålls under 3-5 minuter, för att få kontakt med bildväv och skelett på djupet samt för att lära sig långsamhet och tålamod.

 

 

Floweryoga och mediyoga i Malmö

Mjuk hathayoga med inslag av yinyoga och annat, som hjälper dig att nå dig själv på djupet. Alla kan delta.
Tid: Torsdagar kl. 9-10.15 Start 22/8
Pris: 1450,- för 9 gånger.
Anmälan & mer info: info@floweryoga.nu

Mediyoga, yogan som är forskad på. Kan utövas av vem som helst, sittande på Yogan som är forskad på. Kan utövas sittande på stol eller liggande.

PLATS: MALMÖ AYURVEDACENTER
Tid: Torsdagar kl. 10.30-11.30 Start 22/8
Pris: 1400 för 9 ggr- Obs anmälan är bindande.
Anmälan & mer info: info@floweryoga.nu

Mediyoga

Grunden är andning, att stärka rygg, nacke, axlar, avslapänning mm. Kan utföras på stol för den som har svårt att sitta ner på en matta. Även om man känner sig helt balanserad i kropp, sinne och själ så är MediYogan helt underbar!

Varför mediyoga?

Yoga generellt och MediYoga specifikt är kraftfulla komplementära metoder för terapi och rehabilitering, där en lång rad fysiska, mentala och emotionella obalanser påverkas, reduceras och till och med botas med hjälp av regelbundet utövande

Vad är mediyoga?

Denna form av medicinsk yoga har formats och utvecklats på MediYoga Institutet i Stockholm sedan 1990-talet. Flera vetenskapliga studier inom yoga har gjorts och effekterna är dokumenterade.

Hur går ett pass till?

Ett pass är som ett recept: man börjar från början, och går igenom receptets olika steg del för del, ändrar inget för att få maximal terapeutisk verkan, är samma från gång till gång.
Övningarna görs på matta eller sittandes på en stol samt liggande i ett lugnt skönt tempo där man hela tiden lyssnar på sin kropp och tar hänsyn till sina begränsningar och modifierar övningen om så behövs.

Mediyoga i Sankt Olof

 Måndagar 18-19 se sommaryogaprogram  

Mediyoga

I förra veckan blev jag klar med grundutbildningen i mediyoga. Mediyoga är en yogaform som kan utföras på yogamattan eller sittande på stol. Övningarna har sitt ursprung i kundaliniyoga, men har anpassats och gjorts om för att vara mer terapeutiska. Mycket forskning på denna yoga har bedrivits i Sverige de senaste åren. Mediyogan används på mer än 230 vårdinrättningar i vårt land och är bl a obligatorisk vid hjärt-rehabilitering på Danderyds sjukhus. Mediyoga är väldigt specifik i sitt utförande och kan hjälpa vid en mängd fysiska och psykiska obalanser. Det känns roligt att ha genomgått utbildningen, som var över förväntan. Det blir tre eftermiddagspass mediyoga under mellandagsyogan.