Program, oktober

Program, oktober

Höstyoga där alla kan delta
Söndagar kl 11-12.15 Start 11e oktober. 10-12 tillfällen fram till december. 
Plats Sankt Olofs Medborgarhus med corona-avstånd.
Mejla till info@floweryoga.nu för att reservera din plats.
Alla kan delta utifrån var man själv befinner sig. Medtag egen yogamatta.
Investering 1250 kr för 10 gånger. Drop in 150 kr per gång i mån av plats. Rabatt för studerande, arbetslösa och pensionärer kan ordnas.

Mediyoga online tisdagar 10-11
Passet ligger kvar en vecka att titta på för dig som inte har möjlighet att delta vid live-sändningen.
Till att börja med sänder jag via en facebook-grupp som du bjuds in i när du anmäler dig.
Investering 600 kr för fem tillfällen. Mejla på info@floweryoga.nu för anmälan och /eller mer info.

Vediska vilodagar för kvinnor
En vardag, oftast onsdag varje månad kl 9-15 erbjuds vardags-vila för kvinnor som vill återhämta sig, och delta i mjuk yoga, meditation och kreativa övningar.
Enkel vedisk måltid ingår. Du kommer som du är, vilar i kravlöshet, och följer ditt inre flöde. 
Jag, Åsa Somesha tillhandahåller platsen, material och inspiration för dig som känner dig lockad att bara vara. Möjlighet att övernatta i närheten finns om du kommer långväga ifrån. Investering 500 kr. 
Max fem deltagare. Ta kontakt för exakta datum och bokning info@floweryoga.nu    

17 oktober Ta hand om ditt immunförsvar med vedisk aromaterapi och andra knep. föredrag 16.00-17.30  (Plats meddelas senare. Preliminärt datum). Anmäl intresse på info@floweryoga.nu

21 oktober Höst-mys med essentiella oljor & fotbadscafe, Vindarnas Hus Hagestad 18.30-20.30
Föredrag ”Ta hand om ditt immunförsvar med essentiella oljor”
Kvällssoppa. Länk till fb-event

Hösten är här

Hösten är här

Även om en ljuvlig värme dröjer sig kvar i många delar av vårt land, så har vi passerat höstdagjämningen, och kan vara beredda på att temperaturen långsamt sjunker.

Eld-elementet med lite vatten, det som kallas i pitta dosha finns enligt ayurveda kvar under oktober månad. Det syns på de gula och röda löven i naturen. ”På hösten stiger guldet upp”, sa en antroposofisk lärare en gång till mig. Själv älskar jag denna årstid, och mår som bäst i kropp och sinne.

Njutningsfyllt är det att se ljuset, känna daggen och uppleva den vilosamma stämningen, efter intensiva sommar-månader.
Vi kan ibland ha ackumulerat värme i våra kroppar under sommaren, som behöver komma ut. 

Överskotts-värmen lämnar kroppen genom när vi svettas, utövar vissa yoga-positioner, badar bastu och kyler av oss efteråt, eller annan fysisk aktivitet och i djup andning som kan balansera vårt värme/kyl-system.

Om vi får feber på hösten, kan det vara kroppens eget sätt att avlägsna värme. 

Vi önskar dig ljuvliga gyllene dagar med prasslande löv och mogna frukter.

Hälsningar,

Åsa Somesha
och Floweryoga-teamet.

Hur du kan rena dig inför årstiden.

Hej i härliga sensommar-månad, du höst-hallonens, gullrisets och det uppvärmda havets tid!

Hoppas att du har haft sköna dagar nära naturen och njutit riktigt ordentligt. Själva har vi förankrat oss lite djupare i naturens element, det egna yoga-utövandet, och varandet.

Att förbereda sig för årstidsförändringen är en bra idé nu. Att i det yttre och inre släppa det som inte längre behövs. Ama (=slaggprodukter på sanskrit). Det kan vara tankemönster som inte längre gagnar oss, slagg i vår kropp och saker i vårt hem, som vi inte längre använder. Saker som nån annan kan ha glädje av, eller som behöver tas om hand.

Samma sak gäller vår kropp. I ayurveda talar man om att ama samlas på olika platser i vår kropp beroende på individuell konstitution. De kan ge oss en känsla av tröghet, värk, skapa inflammation och ställa till mycket problem på sikt.

Att rena oss inför årstidsförändringen har vi människor gjort sen urminnes tider. 

Själv rensar jag bland saker för att skapa mer plats för nuet i mitt hem, gör en kur med gullris-te för att rensa kroppen med denna fina örts egenskaper att tvätta bl a njurarna.

Gullris heter solidago på latin. Det betyder ”jag helar mig”. Denna ört finns flera besläktade varianter. De gula plymerna som pryder trädgården just nu är det kanadensiska gullriset, som kom till Sverige nån gång på 1600-talet. Solidago Kanadensis.

  • Fyra teskedar färsk ört till en kopp kokande vatten. Låt dra i 5 minuter
  • Drick tre koppar per dag i 10 dagar som en renings-kur.

Vad gör du för att förbereda dig för årstids-skiftningen?

Allt det bästa önskar jag dig, och hoppas att vi ses.

Bästa hälsningar,

Åsa Somesha

Workshops ”Måla din yoga”

– Erbjuds vid tre tillfällen –
Datum: Onsdag 26 augusti & 16 september
Plats: Sankt Olof.
Tid: 9-15. 
Investering 500 kr. 
Enkel vedisk måltid ingår.
——————————————–
Kravlöst och upplevelse-inriktat. 
Mjuk inkännande Floweryoga med rötter i bl a hatha yoga kl 9-10 .
Sedan vägledning in i meditativt måleri. Huset med tillhörande byggnader samt trädgården står till förfogande.
Enkel vedisk lunch-soppa serveras.
Du tar med akvarell/ akrylfärg/ gouache, penslar/pennor och papper eller annat att måla på. Inga förkunskaper krävs, varken i yoga eller måleri. 
Allt du behöver är ett öppet sinne och en önskan att uttrycka dig.

Max 6 deltagare per tillfälle. Säkert Corona-avstånd tillämpas.
Anmälan senast en vecka i förväg på info@floweryoga.nu
Möjlighet att övernatta finns för dig som inte bor i närheten.

Boka på info@floweryoga.nu

Varmt välkommen!

——————————————–
Åsa Nyström är yogalärare, yogaterapeut, ayurvedisk hälsovägledare & örtterapeut med 20 års erfarenhet. Mer info se: Floweryoga.nu, samt Facebook.com/floweryoga.nu

Sommaryoga i Sankt Olof

Floweryoga i trädgården

Söndagar kl 11.00 & tisdagar kl 9.00

Yoga-stretch & avspänning i vatten
Onsdagar kl 19-20 den 8/7 & 5/8

Mediyoga live online

Torsdagar kl 10-11 den 9/7, 16/7, 23/7 & 30/7

Alla kan delta i dessa pass. Vi yogar med corona-avstånd. Medtag egen matta/liggunderlag. Vid kyla/regn är vi inomhus i Sankt Olofs Medborgarhus.

Boka på info@floweryoga.nu

Varmt välkommen!

I många kulturer och traditioner är våren en tid då vi kan må bra av att rena oss efter vintern

Hej kära yoga & ayurveda-entusiast!

Gör det ont när knoppar brister, känns det härligt med vinter-vår eller kanske både och? I många kulturer religioner och traditioner är våren en tid då vi kan må bra av att rena oss efter vintern. Nån vinter har vi inte haft i Sydsverige ännu, men det är ändå en omställning när det gäller ljuset.

Vad kan vi göra för att må så bra som möjligt och hålla vår balans för vår egen och omgivningens välmående?

Tre förslag som kan vara bra användbara under denna årstid.

  1. Andas
  2. Rena dig
  3. Ägna en stund varje dag i naturen

Fortsätt läsa I många kulturer och traditioner är våren en tid då vi kan må bra av att rena oss efter vintern

Pranayama – om det hälsosamma andetaget

Andningen är ju som bekant det allra viktigaste i livet. Det första vi gör när vi föds, och det sista vi gör innan vi dör. Betydelsen av ordet pranayama på sanskrit är expandera sin livsenergi. Prana=livsenergi, av vilket syre är en del, men so omfattar mycket mer än så. (Yama betyder kontroll, men det är inte detta ord som avses här, utan ayama, som betyder expansion.)

Teknikerna i pranayama kan hjälpa oss att aktivera vår livsenergi för att behålla vår hälsa, bli friskare om vi är långvarigt eller tillfälligt sjuka samt gå bortom våra vanliga förmågor för att höja vår livsenergi, utöver det vi redan har uppnått.

Fortsätt läsa Pranayama – om det hälsosamma andetaget

Årstids- och vatten-tips december

Årstids- och vatten-tips

  • Klä dig varmt, ät mat som passar för årstiden, så håller du balansen lättare. Varm och värmande mat och dryck är rätt nu. Dock gäller detta inte för alkohol och chili, som på sikt är uttorkande. Värmande kryddor är ingefära, spiskummin och svartpeppar.
  • Välj välkryddade mustiga soppor eller grytor. Inget isvatten, drick istället kokt vatten. Vi har skaffat oss ett prisvärt vatten-filter, monterbart på kranen, för ännu renare vatten. Känns mycket bra och rekommenderas. www.bestbalance.se
  • I maten kompenseras den torra vatan med olja och ev grädde i matlagningen för att smörja systemet. Självklart är det också välgörande med oljemassage som stimulerar vårt till ytan största organ – huden.
  • Det är också förkylningstider – du bli för kyld – och naturligtvis är råden för Vata att se till att vara varm.

Vi önskar dig en skön midvinter, och hoppas att vi ses!

November, de fallande lövens månad

November, de fallande lövens månad – i varje fall i syd-Sverige. Himlen är grå, dagarna blir kortare och mörkret sluter sig omkring oss, även om det finns lite ljusglimtar här och där, inte minst vid Österlen lyser, som gick av stapeln här förra helgen. I Kerala i Syd-Indien, där jag ofta tillbringat november, firar man Diwali, en liknande ljus-högtid.  Detta år väljer jag att vara kvar i Sverige och jorda mig tillsammans med växter och träd, som sticker ner sina rötter lite längre ner, för att hämta energi och gå till vila. 

Först saknade jag ljuset mycket, men nu känns det helt rätt och t o m härligt att ägna tid åt det som inte hinns med under den ljusa sommaren, rensa i röran både inombords och omkring mig.

Livstilstips – bygga upp sitt skydd

Nu kommer vi i det ayurvediska synsättet in i den kallare och så småningom torrare årstiden (lite beroende på var vi i landet befinner oss. Nu kan det vara bra att ge kroppen lite extra insmörjning, gärna med sesam-olja innan dusch eller bad för att rena systemet, balansera hormonerna och bygga upp ett skydd inför vintern. Varm mat, gärna med lite mer vätska, som t ex soppor och grytor, gärna med lite kryddor brukar också vara vad vi väljer denna tid på året.

Vila och inre dialog

Att låta sig själv komma till vila på det ena eller andra sättet är viktigt. Sova lite mer och lite djupare, varva ner, meditera, promenera och göra lugna yoga asanas kan vara bra, liksom pranayama (andningsövningar). Också att ha en inre dialog och fråga dig själv vad du skulle må bra av. Hur man gör något, och att det verkligen förankras på djupet och hjälper dig att komma i kontakt med din källa för att fylla på med energi är essentiellt för att det ska ha nån mening och nytta. Ibland kan man t o m stressa i det man gör för att koppla av.

När vi pausar i vårt andetag och hittar närvaro och stillhet mellan ut-andning och in-andning (Kevala kumbaka), kan vi möta oss själva, urskilja skillnaden mellan behov och begär samt ta första steget mot återhämtning och läkning av nerv-system och immunförsvar. Inte alltid lätt, men så ljuvligt när man lyckas hitta fram. Och återhämtningen gör att vi sedan presterar bättre och mer kreativt.

Nyhetsbrev oktober

Oktober, det mognande äpplets månad. Fullmåne-cirkel med bastubad för kvinnor, kura skymning, yoga och föreläsningar i oktober. – Se hela brevet

yoga & ayurveda-entusiast!

Nu har höstdagjämningen passerat, och den mörkare årstiden gör sig påmind. Vissa av oss upplever stunder av vemod och saknad av att de ljusa kvällarna är till ända.

Andra njuter av att boa in sig, tända ljus, läsa böcker och äta äppelkaka. För den som har trädgård finns det förstås saker att göra för att förbereda inför vintern. Hur förbereder du dig, och hur möter du den nya årstiden?
Nedanför vårt program-kalendarium kommer några tips. Fortsätt läsa Nyhetsbrev oktober

Åsa Nyström Yoga & Hälsa