Workshops ”Måla din yoga”

– Erbjuds vid tre tillfällen –
Datum: Onsdag 26 augusti & 16 september samt lördag 17 oktober. 
Plats: Sankt Olof.
Tid: 9-15. 
Investering 500 kr. 
Enkel vedisk måltid ingår.
——————————————–
Kravlöst och upplevelse-inriktat. 
Mjuk inkännande Floweryoga med rötter i bl a hatha yoga kl 9-10 .
Sedan vägledning in i meditativt måleri. Huset med tillhörande byggnader samt trädgården står till förfogande.
Enkel vedisk lunch-soppa serveras.
Du tar med akvarell/ akrylfärg/ gouache, penslar/pennor och papper eller annat att måla på. Inga förkunskaper krävs, varken i yoga eller måleri. 
Allt du behöver är ett öppet sinne och en önskan att uttrycka dig.

Max 6 deltagare per tillfälle. Säkert Corona-avstånd tillämpas.
Anmälan senast en vecka i förväg på info@floweryoga.nu
Möjlighet att övernatta finns för dig som inte bor i närheten.

Boka på info@floweryoga.nu

Varmt välkommen!

——————————————–
Åsa Nyström är yogalärare, yogaterapeut, ayurvedisk hälsovägledare & örtterapeut med 20 års erfarenhet. Mer info se: Floweryoga.nu, samt Facebook.com/floweryoga.nu

Yoga augusti – september

Program augusti-september

Floweryoga Sankt Olof

Söndagar kl 11-12.15 är den fasta tiden för yogapasset i Sankt Olof. Välkommen i morgon. Sedan blir det 6 sensommayoga-tillfällen med start 23 augusti, stammispris 770 kr. Drop in 150 kr. (Om du redan har köpt sommaryoga-abonnemang under juli, så går det bra att använda till den sista augusti). Sedan ett uppehåll den 4 oktober, och uppstart av höstyoga den 11 oktober. Så länge vi njuter av naturen är vi i trädgården.

Vid kyla i medborgarhuset. Boka på info@floweryoga.nu. Pga rådande omständigheter, ta med egen yogamatta, kudde/filt till passen. Om du får förhinder eller vill delta i dropin, anmäl om möjligt senast kl 18 kvällen före på info@floweryoga.nu.

Mediyoga online
Tisdagar kl 10-11. Hör av dig om du vill delta. info@floweryoga.nu

Yoga i Malmö
Åsa kommer att undervisa på MOI yogastudio vid Triangeln i Malmö på torsdagar från början av september.
Mediyoga 10.30-11.30 
Floweryoga 17-18.15 
Lunch-avspänning/meditation 12-12.45 
(med reservation för eventuella ändringar)
Mejla på info@floweryoga.nu för mer info

Sommaryoga i Sankt Olof

Floweryoga i trädgården

Söndagar kl 11.00 & tisdagar kl 9.00

Yoga-stretch & avspänning i vatten
Onsdagar kl 19-20 den 8/7 & 5/8

Mediyoga live online

Torsdagar kl 10-11 den 9/7, 16/7, 23/7 & 30/7

Alla kan delta i dessa pass. Vi yogar med corona-avstånd. Medtag egen matta/liggunderlag. Vid kyla/regn är vi inomhus i Sankt Olofs Medborgarhus.

Boka på info@floweryoga.nu

Varmt välkommen!

I många kulturer och traditioner är våren en tid då vi kan må bra av att rena oss efter vintern

Hej kära yoga & ayurveda-entusiast!

Gör det ont när knoppar brister, känns det härligt med vinter-vår eller kanske både och? I många kulturer religioner och traditioner är våren en tid då vi kan må bra av att rena oss efter vintern. Nån vinter har vi inte haft i Sydsverige ännu, men det är ändå en omställning när det gäller ljuset.

Vad kan vi göra för att må så bra som möjligt och hålla vår balans för vår egen och omgivningens välmående?

Tre förslag som kan vara bra användbara under denna årstid.

  1. Andas
  2. Rena dig
  3. Ägna en stund varje dag i naturen

Fortsätt läsa I många kulturer och traditioner är våren en tid då vi kan må bra av att rena oss efter vintern

Pranayama – om det hälsosamma andetaget

Andningen är ju som bekant det allra viktigaste i livet. Det första vi gör när vi föds, och det sista vi gör innan vi dör. Betydelsen av ordet pranayama på sanskrit är expandera sin livsenergi. Prana=livsenergi, av vilket syre är en del, men so omfattar mycket mer än så. (Yama betyder kontroll, men det är inte detta ord som avses här, utan ayama, som betyder expansion.)

Teknikerna i pranayama kan hjälpa oss att aktivera vår livsenergi för att behålla vår hälsa, bli friskare om vi är långvarigt eller tillfälligt sjuka samt gå bortom våra vanliga förmågor för att höja vår livsenergi, utöver det vi redan har uppnått.

Fortsätt läsa Pranayama – om det hälsosamma andetaget

Januari-februari-mars – Österlen – Malmö – Blekinge

Yoga

Just nu håller jag yoga i Sankt Olof på måndagar kl 18, men en härlig grupp som är full t o m 17 februari. Därefter finns det eventuellt lediga platser. Mejla för info!

I Malmö på MOI Yogastudio finns det Floweryoga och Floweryoga-meditation med lite olika teman på tisdagar kl 17, onsdagar kl 10.30, samt Mediyoga på torsdagar kl 10.
Drop in i mån av plats. Förboka gärna hos MOI på boka direkt om du vill delta.

Fullmåne-yoga med bastubad för kvinnor
Måndag 9 mars. Mejla för info och för att reservera din plats.

Ayurveda

Ayurveda egenvård steg 1-3 enligt Ayurvedaskolan Human Health. Vårens datum under planering. Mejla om du är intresserad av att delta.

Workshop i Ronneby nu på lördag 25 januari kl 10-13.  med ayurveda-yoga, livsstils-tips, meditation & info om essentiella oljor. Arrangör: Lotusgruppen Ronneby. Mejla för info.

Essentiella Oljor

Föredrag om tio oljor att ha i ditt husapotek.
9/2 kl 11-13 Chandra yogastudio, Malmö. Mejla för info!
23/2 kl 14-16 Mudita Yoga, Baskemölla.

Harmoniska hormoner med essentiella oljor
28/1 18-20 Ronneby med Susanna Odén Arrangör SV Ronneby
19/2 18.30-20.30 MOI Yogastudio, Triangeln, Malmö

Känslomässiga oljorna
19/2 18.30-20.30 Ayurvediskt Center Malmö
18/3 18-20 Cafe Cura, Lyckeby Karlskrona

Essentiella oljor för en god sömn och fungerande mage
17/3 Bok-cafeet Ronneby

I Mars planerar vi vedisk vårrenings-ritual med gröna förtecken. Mer info kommer.

Konsultationer och behandlingar
Individuella konsultationer med integrerad yogaterapi, ayurveda, essentiella oljor och hälsoplaner går att boka.
Även marmapunkts-behandlingar och cellminnes-behandlingar m m
Mejla för mer info och pris

Österlen

 

Årstids- och vatten-tips december

Årstids- och vatten-tips

  • Klä dig varmt, ät mat som passar för årstiden, så håller du balansen lättare. Varm och värmande mat och dryck är rätt nu. Dock gäller detta inte för alkohol och chili, som på sikt är uttorkande. Värmande kryddor är ingefära, spiskummin och svartpeppar.
  • Välj välkryddade mustiga soppor eller grytor. Inget isvatten, drick istället kokt vatten. Vi har skaffat oss ett prisvärt vatten-filter, monterbart på kranen, för ännu renare vatten. Känns mycket bra och rekommenderas. www.bestbalance.se
  • I maten kompenseras den torra vatan med olja och ev grädde i matlagningen för att smörja systemet. Självklart är det också välgörande med oljemassage som stimulerar vårt till ytan största organ – huden.
  • Det är också förkylningstider – du bli för kyld – och naturligtvis är råden för Vata att se till att vara varm.

Vi önskar dig en skön midvinter, och hoppas att vi ses!

November, de fallande lövens månad

November, de fallande lövens månad – i varje fall i syd-Sverige. Himlen är grå, dagarna blir kortare och mörkret sluter sig omkring oss, även om det finns lite ljusglimtar här och där, inte minst vid Österlen lyser, som gick av stapeln här förra helgen. I Kerala i Syd-Indien, där jag ofta tillbringat november, firar man Diwali, en liknande ljus-högtid.  Detta år väljer jag att vara kvar i Sverige och jorda mig tillsammans med växter och träd, som sticker ner sina rötter lite längre ner, för att hämta energi och gå till vila. 

Först saknade jag ljuset mycket, men nu känns det helt rätt och t o m härligt att ägna tid åt det som inte hinns med under den ljusa sommaren, rensa i röran både inombords och omkring mig.

Livstilstips – bygga upp sitt skydd

Nu kommer vi i det ayurvediska synsättet in i den kallare och så småningom torrare årstiden (lite beroende på var vi i landet befinner oss. Nu kan det vara bra att ge kroppen lite extra insmörjning, gärna med sesam-olja innan dusch eller bad för att rena systemet, balansera hormonerna och bygga upp ett skydd inför vintern. Varm mat, gärna med lite mer vätska, som t ex soppor och grytor, gärna med lite kryddor brukar också vara vad vi väljer denna tid på året.

Vila och inre dialog

Att låta sig själv komma till vila på det ena eller andra sättet är viktigt. Sova lite mer och lite djupare, varva ner, meditera, promenera och göra lugna yoga asanas kan vara bra, liksom pranayama (andningsövningar). Också att ha en inre dialog och fråga dig själv vad du skulle må bra av. Hur man gör något, och att det verkligen förankras på djupet och hjälper dig att komma i kontakt med din källa för att fylla på med energi är essentiellt för att det ska ha nån mening och nytta. Ibland kan man t o m stressa i det man gör för att koppla av.

När vi pausar i vårt andetag och hittar närvaro och stillhet mellan ut-andning och in-andning (Kevala kumbaka), kan vi möta oss själva, urskilja skillnaden mellan behov och begär samt ta första steget mot återhämtning och läkning av nerv-system och immunförsvar. Inte alltid lätt, men så ljuvligt när man lyckas hitta fram. Och återhämtningen gör att vi sedan presterar bättre och mer kreativt.

Nyhetsbrev oktober

Oktober, det mognande äpplets månad. Fullmåne-cirkel med bastubad för kvinnor, kura skymning, yoga och föreläsningar i oktober. – Se hela brevet

yoga & ayurveda-entusiast!

Nu har höstdagjämningen passerat, och den mörkare årstiden gör sig påmind. Vissa av oss upplever stunder av vemod och saknad av att de ljusa kvällarna är till ända.

Andra njuter av att boa in sig, tända ljus, läsa böcker och äta äppelkaka. För den som har trädgård finns det förstås saker att göra för att förbereda inför vintern. Hur förbereder du dig, och hur möter du den nya årstiden?
Nedanför vårt program-kalendarium kommer några tips. Fortsätt läsa Nyhetsbrev oktober

Åsa Nyström Yoga & Hälsa