Lite om mina resor, hemkomsten, tankar och landningstips

Åsa har kommit tillbaka och skriver:

Hej kära yogis och ayurveda-entusiaster!

  

Kom just hem från en mängd resor. Kerala-resa där jag höll kurs för en grupp härliga kvinnor. Vi masserades på ayurvediskt vis under sju dagar, diskuterade ayurveda, mediterade och praktiserade yoga nära vackra stränder och böljande hav. 
  

Under tre dagar bodde vi på ashram beläget invid ett natur-reservat, inbäddat i mellan djungel och vackra berg. Det är alltid lika spännande att träffa nya människor och vägleda dem på dessa resor som blir unika varje gång, beroende på de som deltar och det som sker i detta land, där det oväntade ofta sker. 🙂

Efter hemkomsten från Indien, reste jag på utbildning till en fantastisk kursgård i Danmark.
Denna gång handlade det om den gröna och den gula essensen inom oss. Grönt symboliserar villkorslös kärlek, och den gula energin har med lekfullhet och frigjordhet att göra.
Jag kände mig mycket berikad efter dessa dagar, som var slutet på en kurs-serie som har pågått under de senaste 18 månaderna. Från Danmark begav jag mig direkt till min kära dotter i Oslo, och hjälpte henne med lite hem-inredning. Så roligt att få träffa henne och ta del av hennes liv, tankar och framtidsplaner.

Livskvalitet

Efter hemkomsten bar det strax av igen till min kära hembygd i Blekinge. Där gav jag ayurveda och hälso-konsultationer, besökte familjen och hämtade upp min älskade hund, som bott där under mitt resande.
Förra veckan landade jag i Sankt Olof med lyxig livskvalitet i form av årets första skidtur med min älskade Frans och kära Kimora, som är en spansk gatu-hund och inte har upplevt skid-livet förut.

Efteråt te-stund i solig trädgård och ekologisk vegetarisk lunch hos underbare bagaren Matti och Iwona på Byvägen 35, vårt omskrivna och numera berömda surdegsbageri.
Nu sitter jag här och landar alltmer.
Ibland upplever jag att det kan vara utmanande att landa lugnt och slappna av efter mycket resandet.
Det som man inom ayurveda kallar för vata-elementet ökar när man reser, och kan ibland skapa obalanser i systemet.

Fem landnings-tips

Nedan får du fem landnings-tips, som också kan tillämpas vid en årstidsförändring, för att undvika obalanser som kan leda till att man drar på sig influensor och andra sjukdomar.

Vi har även ett sjätte tips till dig som är sugen på att delta i vår-vilo-retreat på det vackra Österlen 24-26 mars. Mer info nedan!

  1. Att sitta ner och göra några andnings-övningar, t ex växelandnigsövningen ”anuloma viloma” lugnar och balanserar höger och vänster hjärn-halva samt hjälper oss att bli lugna.
  2. Skriv och berätta för dig själv var du har varit, var du befinner dig i nuet, och vart du är på väg.
  3. Gör några yoga asanas, t ex sarvangasana (skulderstående), eller ligg med benen mot en vägg om du har en känslig nacke. Pachimotanasana (magen mote låren) lugnar och grundar också.
  4. Stäng av internet och TVn några timmar. Se dig omkring där du är och ta en promenad eller skidtur.
  5. Smörj in dig med kallpressad ekologisk sesamolja och ta en dusch eller lägg dig i ett varmt bad och lyssna till tystnaden eller till lugn avslappnande musik.

Efter att ha provat något eller några aktiviteter kommer du troligen att känna dig både mer avspänd, utvilad och påfylld med energi, redo för djupare vila eller nya tag.

Själv är jag nu redo för nya tag och planerar vårens och sommarens aktiviteter.

Tisdagsyogan i Sankt Olof fortsätter, med 28 mars som sista tillfälle.

Vår-Vilo-Retreat på det vackra Österlen 24-26 mars. Mer info:

Vår-vilo-retreat på Österlen 24-26 mars

I juni blir det tre egenvårdskurser i ayurveda.
Steg 1, 3-4 juni
Steg 2, 5-6 juni
Steg 3, 7-8 juni

Mer info om kurserna finns här: http://floweryoga.nu/grundkurser-ayurveda/

Ta hand om dig i vårvinterns vackra tid!
Varma vinterhälsningar,
Åsa.